Crowdfunding voor startups: welke vormen zijn geschikt?

Crowdfunding voor startups: welke vormen zijn geschikt?

Crowdfunding is in de afgelopen jaren een belangrijk alternatief financieringsvehikel geworden. Terwijl de markt groter wordt, komen er steeds meer campagnes online op een groeiend aantal platforms. Er ontstaan nieuwe kansen voor ondernemers die, in de nasleep van de economische crisis, nog steeds moeite hebben om bij de traditionele financiers geld op te halen. De belangrijkste vormen van crowdfunding waarmee startende bedrijven geld ophalen zijn op dit moment donaties, voorverkoop en leningen. Naast financiering kan crowdfunding een aantal extra voordelen hebben.

Er wordt vaak gesteld dat crowdfunding ook een vorm van marktonderzoek is. Wanneer het gaat om donaties of voorverkoop via crowdfunding, dan is crowdfunding zeker een goede vorm van marktonderzoek. Als men doneert is men bereid om, zonder daar direct iets voor terug te krijgen, ergens geld in te stoppen. Zodra het doelbedrag van het project gehaald wordt is duidelijk dat ‘de crowd’ dit belangrijk vindt. Bij voorverkoop via crowdfunding is er duidelijke animo voor hetgeen dat geleverd gaat worden.

Er moet echter een kanttekening bij worden gemaakt. Wanneer het gaat om leningen via crowdfunding dan veranderen een aantal zaken. Het belangrijkste is dat het ingelegde geld onder andere voorwaarden wordt verstrekt dan wanneer het gaat om de eerder besproken vormen van crowdfunding. Hierdoor veranderen ook de beweegredenen van crowdfunders om kapitaal in te leggen. In eerste instantie wil men een rendement op het ingelegde bedrag, de crowdfunder hoeft geen afnemer van het geleverde product of de geleverde dienst te worden. Zodoende is deze vorm van crowdfunding minder relevant als marktonderzoek.

Voor startende bedrijven is donatie of voorverkoop geschikt omdat het kan bewijzen dat er een markt is. Leningen zijn minder geschikt voor startende bedrijven zonder bewezen concept. Staar je als investeerder niet blind op de hoge rendementen (10-12%) die startende ondernemers bieden. Het staat niet in verhouding met het risico omdat dit niet ingeschat kan worden zonder financiële historie. Gevestigde bedrijven, waarvan voldoende financiële gegevens beschikbaar, zijn beter geschikt voor een lening via crowdfunding.

Bron: dit artikel van Jeroen Snellen, accountmanager bij Investormatch, is met toestemming overgenomen.Investormatch vindt het belangrijk dat het risico voor investeerders beperkt blijft. Investormatch biedt inzicht in haar risicoanalyse en plaatst géén startende bedrijven zonder financiële historie op haar crowdfunding platform. Zie hier voor informatie over Investormatch.

 

 Ga hier naar de website van 15KM