Deel je ideeën en plannen!

Startende ondernemers zijn soms bang om hun ideeen of plannen te delen – bang dat iemand met het idee aan de haal gaat of voor negatieve reacties. Besef dat alle feedback waardevol is, juist als je iets nieuws aan het ontwikkelen bent. Besef ook dat door je plannen niet te delen je professionele netwerk onbenut laat. Een gemiste kans.

Jouw netwerk: een onbenutte resource?
Jij bent onderdeel van een netwerk, zelf meerdere netwerken. Zo ben jij een vriend, familielid, buurman of -vrouw, collega , sporter, enz. Je hebt een veel groter netwerk dan jij denkt en daarbinnen beschik je over waardevolle contacten, zeker als je wilt ondernemen of al onderneemt. Mensen die jou willen en kunnen steunen, op diverse manieren. Dan moet je ze natuurlijk wel vertellen waarmee je bezig bent. Op deze manier ontstaan samenwerkingen, kun je brede kennis en rijke ervaring delen, zelfs investeringsmogelijkheden op het spoor komen. En zelfs je grootste critici zijn waardevolle bronnen, beschouw ze als input van je noodzakelijke marktonderzoek. Kortom, jij zit op een schat waarvan je zeer goed gebruik kan maken.

Ontsluit jouw netwerk
Het activeren van je netwerk doe je op verschillende manieren. Vertel je contacten mensen over jouw ideeën voor een nieuw product of bedrijf, houd ze op de hoogte via social media. Doe dat dan wel doordacht, met een plan. Lees hier hoe je hiermee aan de slag kan gaan.

1. Loop bewust een keer je adresbestanden door
Denk niet alleen aan je contacten in je telefoon maar ook aan je email adresbestand, LinkedIn contacten, enz.

2. Ga na welke contacten je zeker wilt informeren over je activiteiten
In feite is iedereen interessant, want je weet nooit waar iemand mee bezig is of wie hij of zij kent. Maar ga zeker na wie je zéker wel moet betrekken bij je plannen.

3. Benader contacten op zo persoonlijk mogelijk
Vandaag de dag denken wij snel aan social media, al is een algemeen bericht weinig persoonlijk: we worden vaak als groep benaderd maar niet als individu. Mensen willen zich graag speciaal voelen, laat merken dat je juíst hem of haar benadert. Denk dus zeker aan een gepersonaliseerde email, een telefoontje of een direct berichtje. Op deze manier val je op.

Friends of 15KM
15KM weet hoe belangrijk het activeren van een netwerk is. Om deze reden hebben wij ons netwerkprogramma ‘Friends of 15KM’ in het leven geroepen. Op deze manier kun jij in contact komen met andere professionals en ondernemers én tevens betrokken zijn bij de immer interessante wereld van startups en doorgroeiers. Voor een kleine bijdrage kun je 2x per jaar een interessante Masterclass bijwonen met interessante sprekers. Bovendien organiseert 15KM regelmatig voor haar Friends een inspirerende netwerkborrel.

Heb je belangstelling voor uitbreiding van je netwerk? Zie hier voor meer informatie.

Shorombo Mooij (medewerker 15KM en tevens personal trainer)

Ga hier naar de website van 15KM