Een goede pitch is écht het halve werk!

Een goede pitch is écht het halve werk!

Voor ondernemers en professionals is het zeer belangrijk een idee, product of dienst helder en aansprekend aan klanten en investeerders te kunnen presenteren. Ontspannen en oprecht werkt beter voor elke partij. Vanuit mijn ervaring als artieste maar zeker ook als pitch en personal branding expert is het mij meer dan duidelijk geworden dat een juiste presentatie dè manier is om mensen te raken en hierdoor een werkelijke connectie te maken.

Deze connectie geeft vervolgens de kans jezelf of product te presenteren. Het gaat dus ook niet over verkopen maar over het delen van verhalen en ervaringen die ervoor zorgen dat relaties worden opgebouwd en worden versterkt. Hieronder vier tips hoe je jouw luisteraar kunt enthousiasmeren en kunt meekrijgen in een verhaal, of het nu gaat om een salespitch of productpresentatie.

**Start vanuit het 'probleem' **
Het is geen overbodige luxe om een geraamte voor je presentatie te hebben. De opbouw is hierin zeer bepalend. Je wilt natuurlijk heel veel over je product vertellen, maar het is beter om bij de (potentiële) klant te beginnen. Maak hierbij duidelijk dat er een probleem is en dat jouw product of visie daar de oplossing voor is.
Schets dit probleem vanuit een ervaring of vertel een anekdote en illustreer daarbij vanuit een feitelijk onderzoek. Creëer hierbij een interactie met je luisteraar. De luisteraar is dan ineens je gesprekspartner geworden die meer bereid zal zijn voor jou in actie te komen. Dit is het uiteindelijke doel bij elke vorm van presenteren en pitchen. Eindig 'het probleem' met een vraag, zo houdt je interactie in stand.

**Praat vanuit passie**
Niemand houdt van vlakke productinformatie. Je doet wat je doet vanuit een bepaalde passie, probeer die authenticiteit dan ook over te brengen. 70 procent van je algehele presentatie ben jijzelf, toon hierin je bevlogenheid. Daar raak je toehoorders mee!

**Houd het simpel en vermijd vakjargon**
Wanneer je voor een publiek presenteert die het product nog niet kent, is het belangrijk je te verplaatsen in de luisteraar. Ga ervan uit dat je te maken hebt met een leek. Belangrijk is je vakjargon beeldend te maken voor een grotere doelgroep. Metaforen kunnen daar bijvoorbeeld goed bij helpen." Vind andere woorden voor het vakjargon en probeer het verhaal over te brengen alsof je 'buurvrouw' het ook zou moeten begrijpen zonder in ‘Jip en Janneke taal’ te vervallen.

**Leer de tekst niet uit je hoofd**
Mensen willen vaak te veel informatie in een te korte (pitch)tijd stoppen. Ze leren de tekst dan woord voor woord uit het hoofd. Dat werkt niet, want je moet voor iedere situatie en ieder publiek je presentatie kunnen aanpassen. Een pitch voor een investeerder richt zich op kansen, voor een bank ga je eerder in op het vermijden van risico’s en bij het meekrijgen van bijvoorbeeld ongemotiveerde collega's is elkaar vinden in de herkenning handig te gebruiken binnen je presentatie. Hiervoor dien je de stof goed kennen maar niet mechanisch te worden. Behoud de spontaniteit en wees niet bang voor verandering in de diverse situaties.

Roeselien Wekker (PitchYou) en ook nauw betrokken bij 15KM 

Meer informatie 
Wil je weten hoe je een goede opbouw van een pitch of presentatie maakt waarbij je rekening houdt met de spanningsboog van je luisteraar? Neem dan contact op met Roeselien: Info@pitchyou.nl
Regelmatig verzorgt zij bij 15KM een inloopspreekuur, zie hier

Ga hier naar de website van 15KM