Investeren in internationaal ondernemen

Investeren in internationaal ondernemen

Biedt de internationale markt jou als startup of groeionderneming kansen omdat je jouw dienst of product ook over de grens kwijt kunt? Begin dan nu vast op een eenvoudige manier met investeren in de internationale zakenwereld!
Hoe? Door je Engelse vaardigheden te verbeteren.

Een bedrijfsimago opbouwen in het buitenland
Denk aan waar je ooit bent begonnen: waarschijnlijk heb je stap voor stap een professioneel imago opgebouwd, of misschien ben je daar nog mee bezig. Een cruciaal aspect van internationaal ondernemen dat misschien snel over het hoofd wordt gezien, is dat je jouw bedrijfsimago ook in het buitenland moet opbouwen… in het Engels!
En als jouw Engelse vaardigheden niet toereikend zijn, je zakelijke teksten vol spelfouten staan, en je je product in steenkolenengels presenteert, dan zul je niet professioneel overkomen. Door nu vast aan je Engelse vaardigheden te werken, kun je investeren in de toekomst die je voor ogen hebt.

Onderscheid je van de concurrentie
In een wereld met honderden ondernemingen en ontwikkelingen, is het noodzakelijk om snel en op een geschikte manier in te kunnen springen. Dus als jij dé kans krijgt om uit te breiden naar de internationale markt, wil je dat ook gelijk goed doen. Zo’n kans krijg je wellicht maar één keer.
Hoe kun jij de moordende concurrentie dan een stap voor zijn? Precies: door een professioneler imago met goede Engelse teksten en een zelfverzekerde productpresentatie in het Engels. But… this won’t happen overnight.

Waar begin je?
Hoe prijs jij je product of dienst aan? Spreek je vooral tot potentiële klanten door middel van presentaties of het delen van verhalen? Of vinden de meeste klanten je via je zorgvuldig opgebouwde website? In het eerste geval is het handig om vooral aan je Engelse spreekvaardigheid te werken, in het tweede geval zal de schrijfvaardigheid voor Engelse teksten prioriteit hebben.
Maar bedenk dat het één het ander niet uitsluit. Ook al geef je vooral presentaties, op een dag zul je toch Engelse zakelijke mails moeten versturen. En ook al vinden mensen je vooral online, wat gaat er gebeuren als een geïnteresseerde buitenlandse klant je opbelt en je in het Engels uitleg moet geven?

Zo makkelijk kan het zijn: tips
Er zijn talloze manieren om eenvoudig je Engels te verbeteren. Ik deel drie voorbeelden:

  1. Als je je uitspraak wilt verbeteren, kun je beginnen met het zoeken naar verschillen tussen je eigen uitspraak en die van een Engelsman, bijvoorbeeld op televisie. Wat valt je op en waar zitten verschillen? Ga aan de hand daarvan aan de slag met het verbeteren van je eigen uitspraak.
  2. Lees Engelse boeken, tijdschriften of vakbladen. Zo breid je (misschien wel onbewust) binnen no time je woordenschat uit.
  3. Luister naar een tekst en schrijf deze uit. Als je de tekst daarna controleert met behulp van bijvoorbeeld een woordenboek, kun je de fouten die je maakt in Engelse spelling verbeteren en opschrijven. Zo gaan ze de volgende keer goed.

Bedenk: met het aanprijzen van je bedrijf in Louis-van-Gaal-Engels, is de kans groot dat je niet zo professioneel overkomt als je in werkelijkheid bent.

Anneke Panella Drijver (Improve Your Business English) 

Kun je wel een zetje in de rug gebruiken? Een handig hulpmiddel waarin alle aspecten van de Engelse taal die belangrijk zijn in het zakenleven worden uitgelegd?
Gebruik dan het boek Master Your Business English, zie hier.

 

Ga hier naar de website van 15KM