Megatrends MKB: ondernemen in disruptieve tijden

Megatrends MKB: ondernemen in disruptieve tijden

Het midden- en kleinbedrijf (mkb) geldt van oudsher als de kurk onder de Nederlandse economie. Het is de banenmachine van ons land en neemt tweederde van de totale werkgelegenheid in de marktsector voor haar rekening. Ook wordt 61 procent van ons nationaal inkomen verdiend in het mkb. Kijken we naar de import en export, dan is het aandeel van het mkb daarin 60, respectievelijk 62 procent. Uit cijfers van het CBS blijkt verder dat mkb-bedrijven veel geld uitgeven aan onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten.

De huidige groei van het aantal mkb-bedrijven in Nederland komt bijna volledig op het conto van de zp'ers. Het aantal 'klassieke' mkb-bedrijven, dus bedrijven waar minimaal twee personen werken, is al jarenlang min of meer stabiel. En wat zorgelijker is, veel van die bestaande bedrijven groeien niet; noch in het aantal werknemers dat ze in dienst hebben, noch in de waarde die ze creëren. De kurk waarop onze samenleving drijft, wordt dus wel groter, maar tegelijkertijd ook dunner. Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat het hebben van personeel niet alleen veel administratieve rompslomp met zich meebrengt, maar ook financiële verantwoordelijkheid bij ziekte of arbeidsongeschiktheid van het personeel. Een andere reden zou gebrek aan ambitie bij onze ondernemers kunnen zijn.

Met dit boek kunnen de auteurs Adjiedj Bakas en Hans Biesheuvel weinig veranderen aan de toenemende administratiedruk en financiële verantwoordelijkheid, maar ze dragen wel bij aan de ambitie om te slagen in mkb-land. Dit doen ze onder meer door voorbeelden te geven van succesvolle mkb’ers en door mkb’ers de informatie en inspiratie te bieden waarmee ze de komende jaren succes kunnen boeken.

Over de auteurs
Adjiedj Bakas (1963) door NRC gedoopt tot “trendwatcher des vaderlands”, is een veelgevraagd spreker die optreedt in binnen- en buitenland. Van zijn eerdere boeken werden meer dan 700.000 stuks verkocht. Hij “explodeert van enthousiasme” (Suddeutsche Zeitung), “benut zijn wereldburgerschap op briljante manier” (Times of India) en “moet zeer serieus worden genomen” (Henk Kamp).  Hij werd uitgeroepen tot een van de 25 meest creatieve Nederlanders (Management Team) en een van de 100 meest invloedrijke mediapersoonlijkheden (Nederlands Media Netwerk).

Hans Biesheuvel (1965) begon zijn loopbaan als ondernemer en investeerder. Hij was voorzitter van MKB Nederland en maakte vanwege die functie deel uit van de Sociaal Economische Raad (SER). In 2013 legde hij zijn voorzitterschap bij MKB Nederland neer en begon hij zijn eigen ondernemersbeweging: ONL voor ondernemers.

Meer informatie
Zie hier voor meer informatie en voor het bestellen van dit boek.

 

Ga hier naar de 15KM-website